Kommunikation med bilder

Kommunikation med bilder är så självklart idag att vi inte ens tänker på hur många budskap som når oss på det sättet. Bilder är en av grundstommarna inom reklam och även inom övrig kommunikation. En bild ska inge oss betraktare en känsla som sedan lockar oss att göra något, exempelvis köpa en viss produkt, gå på spa, vilja klä oss i den där snygga kavajen eller äga den där coola sportbilen.Kommunikation med bilder är en konst, inte minst eftersom allmänheten blir mer och mer bildad i vad som är reklamtrick – och ingen tycker om att bli manipulerad. Ett vanligt sätt att göra reklam på är att man vill se till att ha en så härlig bild som möjligt som får gestalta hur den tilltänkta kunden (alltså du) skulle känna om du också köper den här produkten. Ett exempel som många känner till är det som brukar kallas ”kvinnor med sallad”. Det verkar nämligen finnas en trend att göra reklam för sallad genom att fotografera en väldigt vacker kvinna som skrattande äter sallad, som om sallad är hennes högsta önskan och att hon nu är lycklig. Tanken är att du ska se bilden och känna att du också vill bli så lycklig som hon verkar vara. Målet – både bildligt och bokstavligt – är att äta en sådan sallad. Var kan du då få tag på den där salladen..? När du börjar leta och sedan köper salladen har reklamen lyckats. Denna kommunikation med bilder är vanlig och väldigt effektfull. Man brukar ibland missvisande säga att ”en bild säger mer än tusen ord” men i själva verket är det DU som kund som säger alla de där tusen orden, för du fyller i luckorna som fattas. Så kan kommunikation med bilder fungera.

(Visited 106 times, 1 visits today)