Reklam online

Reklam online fungerar på flera olika vis. Säg till exempel att du vill starta en blogg. Du vill inte bara ha den och skriva om ditt liv eller din hobby, du vill även tjäna pengar på den. Kanske har du hört talas om alla de där bloggerskorna som tjänar multum på sin blogg och inte ens behöver ha ett så kallat ”riktigt” jobb? Hur går det till? Om du skaffar en hemsida eller en blogg som du vill generera trafik till så räknas statistiken i individuella besök. Om du ser till att skaffa reklambanners till din blogg kan du tjäna pengar på varje besök du får, eftersom företaget i fråga ger dig en procent (eller ibland promille) på varje besök du får. Ni har ett samarbete där du försöker få mer besökare, alltså mer trafik, och företaget får en chans att synas. Så fungerar reklam online även när det gäller webbtidningar och andra plattformar på internet. Dels kan man ha banners, det vill säga reklamannonser som ligger ovanför, under eller vid sidorna av ditt inlägg, och dels kan man ha pop up-fönster eller skriva sponsrade inlägg. Det har länge varit en gråzon kring reklam online eftersom det långsamma lagsystemet inte är i takt med de kvicka tekniska landvinningarna, men mer och mer börjar bli tydligare kring internetreklam. Reklam online är ett helt universum där bara en handfull av galaxerna är upptäckta. Genom att hålla sig uppdaterad och läsa på är det enklare att förstå hur reklamen fungerar och hur du ska göra om du vill ge dig in i branschen. I och med våra ökade möjligheter till kommunikation finns det allt fler sätt att göra reklam på, eftersom det också är en form av kommunikation.

(Visited 58 times, 1 visits today)